Cum să împarți pliante sau broșuri. Cum să gestionezi o masă cu informații.

Distribuirea de pliante și broșuri e un mod eficient de a informa despre veganism. Nu ai nevoie de ani de pregătire specială pentru a face asta, dar e nevoie să știi câteva lucruri esențiale pentru a te asigura că exploatezi la maximum timpul investit.

Acest articol cuprinde câteva informații de bază pentru a transforma astfel de acțiuni într-un succes! Câteva lucruri banale pot face diferența între o oră sau o zi petrecută cu folos sau în frustrare.

Tipuri de acțiuni

Acest articol se referă în principiu la două tipuri de acțiuni: leafleting și tabling.

  • Împărțirea de pliante ca atare, pe stradă sau în spații publice circulate (în engleză leafleting)
  • Amenajarea unei mese de informare în cadrul unor festivaluri/evenimente organizate, precum și în spații publice/private cu aprobarea prealabilă a autorităților/proprietarilor spațiului (în engleză tabling)

Principiile prezentate pot fi aplicate și altor acțiuni stradale cum ar fi Cube of Truth (Anonymous for the Voiceless) sau Ask a Vegan Table.

Acțiunile de tip tabling oferă o oportunitate mai bună de dialog cu trecătorii și ne asigură că nu facem risipă de materiale, deoarece putem alege să le oferim numai persoanelor care sunt interesate în mod real de subiect.
În cazul evenimentelor de tip tabling poți încerca să obții sponsorizări de produse vegane pe care să le oferi celor curioși, pentru a le arăta că preparatele vegane sunt delicioase și variate.
Echipa Vegan în România a observat că un panou cu cele mai comune întrebări adresate veganilor poate fi un bun deschizător al conversației (Întreabă un vegan / Ask a Vegan).

Principii

1. DESIGN Design-ul materialelor trebuie să fie cât mai profesionist și să conțină informații relevante prezentate succint. Trebuie să fie atrăgător vizual, preferabil color, să conțină un mesaj ușor de înțeles și un link online unde persoanele interesate pot găsi mai multe informații.
Dacă faci parte dintr-o organizație, pliantele ar trebui să conțină logo-ul și pagina de internet a acesteia.

Un eveniment organizat oficial sub un ONG sau un brand prezintă încredere mai mare decât unul organizat independent, deci pe cât e posibil, e recomandat să te asociezi cu o organizație – însă dacă nu ai această posibilitate nu te poticni și continuă ca organizator independent!

Conform lui Nick Cooney (Veganomics), limbajul folosit în broșuri și pliante trebuie să fie ușor de înțeles și la nivelul unui copil de clasa a V-a.
Tot în Veganomics, Nick Cooney ne dezvăluie că nu e suficient să spunem DE CE trebuie să devii vegan ci și CUM poți face asta. Prin urmare, materialele oferite trebuie să conțină și informații practice, cum ar fi unde se găsesc rețete vegane, unde poți cumpăra produse vegane, care sunt mărcile vegane disponibile în România, dar și informații despre alimentația vegană sănătoasă.

Broșurile Vegan în România respectă aceste recomandări, iar la evenimentele organizate de noi le cuplăm cu un pliant care conține informații specifice pentru orașul în care se desfășoară evenimentul. Le puteți găsi și descărca gratuit din meniul Materiale.

Pentru a ne asigura că putem contacta persoanele interesate, sau că acestea ne pot contacta ușor în caz că au nevoie de mai multe informații sau sprijin, Vegan în România pune la dispoziție opțiunea de înscriere la newsletter – așa că mereu avem pe masă formularul de înscriere pregătit.
Dacă organizați evenimente independent sau nu aveți un newsletter, puteți colecta adrese de email sau puteți păstra legătura cu persoanele interesate pe Facebook. E important să existe un follow-up, cum ar fi un email de mulțumire care să conțină și informații de interes pentru vegani sau cei curioși de veganism.

2. ASPECT FIZIC Persoanele care participă la diverse acțiuni trebuie să poarte haine curate și să arate îngrijit, deoarece din păcate prima impresie contează.

Dacă există posibilitatea, o idee bună e ca bluza sau tricoul să aibă logoul organizației, însă nu e recomandat să fim atât de încărcați de logo-uri încât să speriem trecătorii. E o idee bună ca doar o parte dintre voluntari să poarte tricouri cu logoul organizației.

Conform PETA, e recomandat să arătăm îngrijit, dar în același timp să fim îmbrăcați conservator pentru a părea abordabili și pentru a crea impresia că nu suntem diferiți de audiența noastră. Mesajul e mult mai ușor de transmis dacă nu suntem percepuți ca „misionari”, ci ca ceea ce suntem în realitate, parte din comunitate.

3. CÂND? E preferabil ca aceste acțiuni să aibă loc în sezonul cald.

Cele mai bune perioade pentru împărțirea flyerelor sunt în pauza de masă în timpul săptămânii (90 minute) sau în zone de shopping în weekend (câteva ore). Aceste acțiuni trebuie să implice minim doi oameni, până la maximum zece persoane.

Pentru tabling, cele mai potrivite sunt evenimentele cultural-artistice cum ar fi festivalul național Street Delivery, Ziua interacțiunii Om-Animal din Cluj-Napoca sau Festivalul Plai din Timișoara. Nu sunt recomandate festivalurile centrate pe consumul produselor provenite prin exploatarea animalelor.

4. CÂTE PERSOANE

E nevoie de un coordonator/organizator desemnat care să își asume acest rol.
Această persoană trebuie să planifice acțiunea, să se asigure că lucrurile decurg conform planificării, dar și că fiecare participant înțelege care e rolul său și responsabilitățile sale, care e scopul evenimentului și ce se dorește a se obține în urma acestuia. De asemenea persoana coordonatoare trebuie să explice voluntarilor cum să interacționeze cu trecătorii și cum să distribuie materiale.

În cazul distribuirii de flyere, persoanele care le împart trebuie să fie grupate câte două, la distanță de 3-5 metri, orientate fiecare în una dintre direcțiile de mers. 3-5 metri e suficient pentru a părea organizat, dar nu prea aproape pentru a bloca trecerea sau a face trecătorii să se simtă amenințați.
O regulă de bază este să nu împărțim niciodată flyere singuri deoarece nu vom avea credibilitate.

În cazul acțiunilor de outreach care presupun o masă de prezentare (tabling), e recomandat să fie mereu cel puțin trei persoane: două care să rămână permanent la masă și o persoană mobilă care să se poată ocupa de activități precum adus apă, mâncare etc.

5. CUM? Cei care organizează astfel de acțiuni admirabile ar trebui să își aloce cinci minute pentru a instrui echipa în legătură cu evenimentul, așa cum am explicat mai sus. Acest lucru este deosebit de important.
Organizatorul trebuie să fie în mod oficial responsabil în caz de probleme, pentru ca distribuitorii să poată îndruma spre el pe cei care au de adus vreo plângere.

Această persoană desemnează locurile sau traseele unde perechile de activiști trebuie să meargă, astfel încât, majoritatea oamenilor care ies la plimbare în ziua aceea să treacă pe lângă cel puțin două perechi. Când cineva vede că aceiași fluturași sunt înmânați de două grupări diferite de oameni, acesta va rămâne cu impresia unei activități bine organizate.

Cum împarți flyere eficient?

Fiecare dintre cei care înmânează pliante are de urmat trei faze într-o ordine anume atunci când întâlnește oameni mergând încet pe stradă sau la mall:

  • „Bună ziua!” pentru a face contact vizual;
  • „Poftiți, doamnă/domnule” cu un zâmbet în timp ce el sau ea înmânează fluturașul cu scrisul spre persoana respectivă încât să-l poată citi dintr-o privire înainte să decidă dacă îl primește sau nu; Alte formulări posibile: „Informații despre ceea ce facem”, „Ați primit această broșură?”;
  • Apoi, „Mulțumesc” sau „O zi bună”, indiferent dacă îl primește sau nu. Este o strategie simplă și eficientă.

Dacă nu acceptă flyerul, activistul trebuie să îl așeze la baza teancului și să ofere un fluturaș nou următoarei persoane. Nimeni nu va accepta un fluturaș văzând că a fost refuzat de către persoana de dinaintea lui.

În mod ideal, activiștii țin la ei două teancuri de obiecte de distribuit: întâi fluturașul care conține informațiile esențiale, plus un dosar cu mai multe informații, pentru a le prezenta celor care doresc să afle mai mult. Unii vor dori să afle mai multe detalii.

O persoană trebuie să stea cu teancurile de pliante și alte echipamente pentru ca cei care se ocupă de distribuit să se poată aproviziona periodic.

Atunci când înmânăm pliante unui grup de oameni, e recomandat ca fiecare dintre ei să primească un pliant. Chiar și atunci când sunt un cuplu.

Cum să organizezi masa de prezentare ?

Obiecte necesare pentru amenajarea unei mese de prezentare care să inspire încredere și profesionalism:

  • E recomandat să avem un cort spațios (ține umbră, ne apără de ploaie și dă un aspect profesional)
  • O masă și scaune pentru voluntari. O față de masă
  • Un panou sau un banner vizibil cu logo-ul organizației
  • Produse vegane pe care să le oferim trecătorilor. Dacă contactați din timp producătorii vegani și restaurantele vegane locale e foarte posibil să obțineți sponsorizări.
  • Un tabel pentru înscrierea la newsletter
  • Un panou cu cele mai comune întrebări adresate veganilor, foarte util pentru a deschide conversația

Atunci când avem o masă de informare, e recomandat să nu bulversăm audiența cu foarte multe tipuri de materiale. E recomandat să avem pe masă nu mai mult de 2-4 tipuri de materiale de informare (broșuri, pliante).

Alte informații utile

Se întâmplă frecvent ca oamenii care acceptă fluturașii să înceapă să pună întrebări activiștilor care le înmânează. În acest caz, asigură-te că activiștii se simt confortabil să răspundă la cele mai comune întrebări despre organizație/proiect. Având un dosar cu mai multe informații care să acompanieze fluturașul, ajută mult în acest scenariu.
O altă opțiune e ca atunci când nu știm să răspundem la întrebări să rugăm un coleg mai experimentat: „Am să îl chem pe colegul meu X; el poate să vă răspundă acestei întrebări”.
E deosebit de important ca activiștii să fie familiarizați cu răspunsurile la cele mai comune întrebări adresate veganilor și cu metodele eficace de comunicare.

Cât despre planificarea cantităților de fluturași, în general se dau un pic peste o sută de fluturași pe oră lucrând într-un astfel de grup. În cazul evenimentelor de tip tabling, Vegan în România și Vegan în Cluj au împărțit în medie 100 de pliante/flyere pe zi.

Atunci când împarți pliante trecătorilor, se întâmplă ca o parte dintre aceștia să le arunce în imediata vecinătate. Unii oameni le vor mototoli și le vor arunca pe stradă. Aveți grijă ca toată lumea din grup să ridice hârtiile și să le arunce la coșul de gunoi adecvat – altfel, oamenii vor asocia culorile și logoul organizației cu mizeria din stradă, iar imaginea creată nu va fi una pozitivă.

6. AM NEVOIE DE AUTORIZAȚIE?

Atunci când aceste acțiuni au loc într-un spațiu privat e nevoie de acordul proprietarului spațiului respectiv. De exemplu, dacă dorim să organizăm într-un mall sau pe holurile universității avem nevoie de acordul prealabil al centrului comercial sau a instituției. Pentru aceasta trebuie să îi contactăm personal.

Atunci când dorim să operăm în cadrul unui festival sau eveniment (cum ar fi Street Delivery sau Plai Timișoara) trebuie să contactăm organizatorii. Cel mai bine e să îi contactăm din timp, cu cel puțin o lună înainte, pentru a avea răgaz să organizăm sponsorizările, materialele și voluntarii.

Când dorim să desfășurăm acțiuni în spațiul public, e nevoie să obținem acordul primăriei localității și în cazul în care e necesar, să depunem la jandarmerie acest acord (Legea 60/1991). Pentru detalii accesați pagina de internet a primăriei sau contactați-i telefonic. Procedura poate dura câteva săptămâni, așa că e recomandat să inițiați procedurile cât mai din timp, cel târziu cu două săptămâni înainte. Trebuie menționat că organizatorul evenimentului este responsabil pentru buna desfășurare a acestuia și își asumă răspunderea în fața legii. De aceea, înaintea oricărei acțiuni, organizatorul trebuie să instruiască participanții la eveniment.

7. CHECKLIST Înainte de începerea oricărei activități e recomandat să facem un checklist conform videoclipului următor:

În încheiere

Încearcă să te implici cât mai mult și mai des în acțiuni menite să popularizeze veganismul și drepturile animalelor. Animalele au nevoie de vocea noastră, pentru că vocea lor nu e ascultată!

Dacă ai nevoie de sprijin sau și mai multe informații, nu ezita să ne contactezi.

Succes!

Referințe

[1] Swarmwise – Rick Falkvinge

[2] Vegan Outreach

[3] The Humane League

[4] PETA

[5] Nick Cooney – Veganomics, Change of Heart

About Alexandra

"Don't be sorry, do something" - The Animals

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *