Ghid de alimentație vegetală

Sunt multe cărți bune despre alimentație vegană optimă și din fericire unele foarte bune ajung să fie traduse și în limba română. Printre preferatele noastre se numără cartea aceasta a Julieannei Hever.

Julieanna Hever, MS, RD, CPT, lucrează ca dietetician înregistrat în Los Angeles, e specializată pe controlul greutății, prevenirea și controlul bolilor. Probabil i-ați ascultat discursul de la TEDx despre o alimentație bazată pe plante integrale. Este autoarea bestsellerului „The Complete Idiot’s Guide to Plant-Based Nutrition”, care a fost tradus și în limba română, apărând în anul 2013 la editura Lifestyle Publishing (parte din grupul editorial Trei), cu titlul „Ghid de alimentație vegetală” (formularea umoristică a fost omisă). A mai scris și „The Vegiterranean Diet”, adaptând dieta mediteraneană la una complet vegetală și păstrând acele principii sănătoase pentru care este cunoscută.

Cartea de față cuprinde patru părți:

  1. Beneficiile unei alimentații vegetale – cu toate informațiile de care ai nevoie despre macro și micronutrienți, inclusiv piramida alimentației vegane!
  2. O viață de nutriție vegetală – dacă ai dileme în privința consumului de soia ori vrei să știi cum să faci cumpărături istețe; în plus, un capitol dedicat tipurilor de exerciții fizice pe care le putem face pentru un trup sănătos și o stare de bine, precum și un capitol despre importanța pe care trebuie să o acordăm vitaminelor B12 și D;
  3. Atenționări speciale – despre o alimentație vegetală optimă pentru femei însărcinate, copii, sportivi și informații utile pentru persoane care suferă de anumite boli;
  4. Rețete vegetale – 45 de rețete sănătoase și interesante pentru orice masă a zilei (inclusiv deserturi!), cât și sfaturi pentru luat masa în oraș, ce ustensile ne sunt cu adevărat de ajutor la gătit și pe care le putem omite și ce produse pot înlocui anumite lucruri non-vegane, atunci când vrem să dăm un anumit gust sau o anumită textură preparatelor.

La finalul cărții, autoarea ne prezintă și un model de meniu pentru o săptămână, care să ne ajute să adoptăm obiceiuri noi și sănătoase, apoi urmează diferite tabele cu dozele zilnice recomandate de macro și micronutrienți, pe grupe de indivizi, conform Institutului de Medicină din SUA (foarte util dacă vă place să vă urmăriți mai atent alimentația în Cronometer).

Toate aceste informații precise nu trebuie să ne sperie că va trebui să facem calcule zi de zi. Nutriționista ne încurajează să ne ascultăm organismul și ne oferă câteva sfaturi care să ne ajute să înțelegem semnalele lui. Cu atâtea informații contradictorii pe care le auzim din diverse surse, un lucru care ar trebui să fie atât de banal, de la baza piramidei nevoilor, a ajuns să ne deruteze și să ne facă să ignorăm ceea ce corpul încearcă să ne transmită.

„Începe fiecare zi cu mintea deschisă și permite-i organismului să simtă că-i este foame înainte de acea primă masă. Apoi răsfață-te cu un festin colorat de fitoelemente, astfel încât celulele tale să cânte de plăcere. […] S-ar putea să nu mai simți că ți-e foame câteva ore, în funcție de cât de multă mișcare faci și de activitatea ta zilnică. […] Întrucât sunt atât de multe variabile în joc, poți vedea de ce nu are sens să urmezi reguli arbitrare. […] Respectă-ți individualitatea.” (pag. 155)

Piramida alimentelor vegetale
Piramida alimentelor vegetale

Acesta este un ghid complet pentru orice persoană care vrea să se informeze despre bazele nutriției și să mănânce mai sănătos; cu siguranță oricine e interesat de aceste lucruri o va aprecia, indiferent dacă e vegan sau nu. În plus, e o lectură accesibilă, în care inclusiv partea teoretică este explicată într-un mod ușor de înțeles, iar tonul e prietenos și încurajator.

Noi credem că merită să o citești din scoarță-n scoarță și să o păstrezi în biblioteca ta pentru referințe viitoare ori să o dăruiești persoanelor dragi.

Se poate cumpăra de pe site-ul editurii sau din librării precum Libris și Elefant.

About Cris

Vegan pentru dreptate

2 Comments

  1. Alexandra Vancea

    Julieanna arată foarte bine, strălucește. Am avut plăcerea să o întâlnesc în persoană, sunt sigură că recomandările ei alimentare sunt excelente!

  2. o carte completa dupa cum se vede,pe care orice vegan ar trebui sa o aiba

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *