Mâncăruri și dulciuri vegane: rețete și surse de inspirație

Stilul de viață vegan reprezintă eliminarea din uz și din alimentație a produselor de origine animală sau testate pe animale, de la carne, ouă și lactate, la haine de blană sau piele, la cosmetice testate pe animale și lista poate continua. Prin urmare există ramificații în foarte multe aspecte ale vieții de zi cu zi, abordate fiecare în articole dedicate. În această postare dorim să ne concentrăm pe alimentația vegană, care are un rol esențial în adoptarea unui stil de viață vegan.

Am fost crescuți să percepem consumul de animale ca pe o “normalitate” și să ignorăm ceea ce se întâmplă în spatele industriei, în abatoare, în fermele de lactate. Astfel că prima reacție a oamenilor când aud despre veganism tinde să fie: “Dacă nu mâncăm carne, lapte, ouă, atunci ce vom mânca?” Răspunsul este simplu: “Orice altceva, ce nu provine de la un animal!” Trebuie doar să avem voință, voința de a nu face rău altor ființe și să știm unde găsim informațiile necesare în migrarea către o viață fără cruzime și totodată sănătoasă.

Prin urmare, “Ce putem mânca?” este întrebarea la care ne propunem să răspundem în acest articol. Pe lângă multitudinea de legume și fructe, în ultimii ani, odată cu cererea, a crescut și oferta de alternative vegetale: de la lapte de cocos, soia, migdale, smântână și brânză vegetală, până la tofu, soia și mezeluri vegetale. Acestea se găsesc în majoritatea supermarketurilor, cu precădere în perioadele de post, dar și în restul anului (în cantități mai reduse). Există multe pagini și grupuri pe Facebook care abordează alimentația vegană. Pe grupul Vegan în supermarket putem obține multe informații utile despre produse, prețuri, recomandări, reduceri și alte oferte (pe care membrii grupului le postează). Un alt grup util, Ce mănâncă veganii, împărtăşeşte idei de reţete, fotografii cu mâncare şi deserturi pentru toate gusturile, iar pe grupul Bucătăria Vegană veți găsi zilnic postări cu rețete.

Este suficient să dăm o căutare pe google despre ”rețete vegane” și vom găsi o mulțime de idei și variante. Vă prezentăm mai jos o selecție de resurse online pentru rețete vegane și raw vegane.

Pe site-urile de mai jos veți găsi rețete vegane în limba română, de la antreuri, la supe, fel principal și până la deserturi.

De asemenea, veți găsi o listă cu site-uri de rețete raw vegane (în limba engleză). Aceasta presupune pregătirea mâncării la temperatura camerei, fără coacere sau fierbere, practic fără procesare la o temperatură mai mare de 40°C. Torturile raw-vegane sunt un deliciu!

Deși există multe site-uri de rețete vegane în limba română, mai jos găsiți și câteva recomandări din mediul online internațional și paginile de Facebook aferente.

Pentru a ne bucura de beneficiile unei alimentații vegane asupra sănătății, pe care tot mai multe studii o dovedesc, să ne documentăm și asupra informațiilor de nutriție, astfel încât planificarea meselor să aibă un aport bun de nutrienți (vitamine, minerale, fibre, proteine etc.) [1]

Vă doresc mult spor și inspirație la gătit. Și să ne ghidăm zilnic după zicala: “Live and let live!” – “Trăiește și lasă să trăiască!”

În limba ROMÂNĂ

Cărți de bucate

În limba ENGLEZĂ

Bloguri și Vloguri

Cărţi de bucate

Cărți de bucate din bucătăria internațională

Referințe

[1] Experții în domeniul nutriției și alimentației ne asigură că o alimentație vegană bine planificată ne poate furniza toți nutrienții necesari

  1.  Poziția Asociației Americane de Nutriție și Dietetică (2009) (2009 Pubmed) (2016) (2016 Pubmed) ,
  2.  The Permanente Journal
  3.  Dietitians of Canada, Webpage Dietitians of Canada
  4.  The Associations of UK Dietitians
  5.  Dietitians Association of Australia

One Comment

  1. “… astfel încât planificarea meselor sa aiba un aport bun de proteine, vitamine, minerale etc.” Afirmatii de genul asta ii sperie degeaba pe cei care ar lua in considerare o asemenea schimbare. Orice vegetale ai manca, ele au mai multe vitamine si minerale decat orice produs animal. “Aportul de proteine” (ca si nevoia de calciu din laptele de vaca) este o alta grija inutila. Nu numai ca e imposibil sa nu consumi destula proteina ORICE ai manca, dar e practic imposibil sa nu consumi prea multa proteina, iar excesul de proteina nu este sanatos. Daca ceva ar trebui sa ne preocupe, asta ar fi sa nu facem exces de proteine, iar a manca vegetale este cea mai buna solutie. In fine, produsele procesate de soia, care simuleaza produsele animale, sunt pentru nutritie ceea ce tigarile electronice sunt pentru fumat. Veganismul e mult mai simplu decat pare: boabe (fasole, linte, etc.), cartofi, orez, ciuperci, paine si paste (integrale, daca se poate), toate fructele si legumele din lume, etc., gatite sau nu, dar cat mai putin procesate.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *